Екологічне виховання




Сучасна екологічна освіта:
передумови, принципи, завдання




Загальними підходами у формуванні особистості через ознайомлення дітей з природним довкіллям є: екологічне спрямування, виховання різнобічної і гармонічної особливості, орієнтованої на відтворення екологічної культури суспільства, комплексний підхід, що передбачає розвиток чуттєвої сфери, засвоєння певного кола знань та оволодіння практичними вміннями.
Нині, як ніколи радніше, необхідна зміна етичних парадигм. Людина може добре засвоїти і навіть усвідомити, що так чи так робити недобре, але це ще зовсім не означає, що вона не чинитиме зла. Розуміти завжди легше чим діяти. Отже, у мотиваційно – психологічному вихованні необхідно зробити основний наголос на любові до світу, до людей, до краси природи, наголос на правді й доброті, самоцінності людського та будь – якого життя, а не лише на проблемах руйнування довкілля.
Стратегічною метою освіти має стати екологічне мислення, основу якого складають наукові знання, екологічна культура й етика. Сучасна екологічна освіта має бути спрямована в майбутнє, спиратися на ідеї гармонії природи та людини.
У підґрунтя екологічної освіти необхідно закласти життєву потребу дотримуватися законів природи, розуміти й беззаперечно сприймати вимоги та обмеження, які визначаються ними в усіх сферах життєдіяльності людини, метою якої є здоровий спосіб життя.
До морально – етичних принципів екологічної освіти слід віднести принципи гармонії, любові, золотої середини, оптимізму. Принцип гармонії має проявитись по всіх рівнях буття: духу, душі й тіла. Гармонію думки, слова і дії визначають три вселенських начала, як лежать в основі нашого світу.
Екологічна освіта має відповідати цьому принципові. Передусім ідеться про вихователів та учителів. Надто для дітей дошкільного віку саме педагоги є взірцем для наслідування. А наслідування прямий шлях до підсвідомості, де і закладені вроджені задатки особистості.
Розкриваючи дошкільнятам світ природи, знайомлячи їх з потребами довкілля, педагог може відкрити й зміцнити в кожній дитині такі високі моральні якості, як правдивість, доброта, любов, терпіння, милосердя, ініціатива, мужність, турбота, чуйність.
Нагадаємо, головна заповідь вихователя – любити дітей. Його найважливіше завдання – навчити дитину любити життя, природу, людей, себе, активно пізнавати світ, у який вона прийшла.
Принцип оптимізму в екологічній освіті проявляється через пріоритет позитивних ідей, фактів і дій у процесі розв’язування проблем довкілля, а також через усвідомлення кожною особистістю необхідністю збереження природного середовища й своєї реальної активної участі в цьому.

Немає коментарів:

Дописати коментар